lördag 31 december 2011

Det finns en plats på jorden.. som gör mig lite mörkrädd..

Alla pratar om det.. vilket paradis det är.. hur vackert det är.. varmt och härligt. Dom längtar tillbaka. Vill åka dit igen. Var och varannan har varit där. Ja , jag tror att mer än hälften av Sveriges befolkning har varit där.
Jag ska vara ärlig.. Jag har aldrig varit där men jag har varit i andra paradis. Ändå känner jag bara att jag INTE vill åka dit. Visst ser det härligt ut, varmt och förtrollande vackert. Men hur ska jag kunna ignorera prostitutionen, kriminaliten och framförallt pedofili'n som försegår där. Hur ska jag kunna ta mina barn till det landet när sånt mer eller mindre sker för öppen ridå? Många ( inte alla, absolut inte alla) säger sig ha sett sådant... Jag vet bara att allt gör mig väldigt ovillig att åka dit.
Jag rackar inte ner på dom som älskar landet och gärna åker dit igen. Jag kanske inte ska läsa allt som står i tidningarna. Bilda mig en egen uppfattning. Men hur gör jag research om ett land utan att läsa om landet i fråga?
En tanke som snurrar i mitt överaktiva hjärna..

1 kommentar:

Len sa...

Jag förstår precis. Det som händer där är helt oacceptabelt och vidrigt.
När vi var där såg jag inget sånt, kanske för att jag valde att vara på platser där det inte finns i samma utsträckning.

Det jag tänker är, vad händer om alla "normala" turister försvinner. Vi som reser dit, betalar dricks, köper vanliga massager och behandlingar som ger folk jobb. Tvingas fler till prostitution då? För de turister som köper sex kommer ju fortsätta att resa dit. Och befolkningen behöver ju inkomst.

Jag hoppas att Thailands regering tar tag i problem, så att det blir övervägande positivt att åka dit. För jag förstår precis ditt resonemang!
Jag vet folk som inte väljer att åka till vissa länder på grund av hur männen där behandlar sina kvinnor, med lagen och religionen på sin sida....

Tyvärr finns dessa problem närmare också. Som te x när högt uppsatta män i EU kommer till lilla Umeå och frågar i receptionen var närmaste bordell ligger. Det äcklar mig också, att män som styr Europa köper sex, som om det vore en självklarhet. Vidrigt är bara förnamnet.

Tack för bra resonemang vännen!! PUSS