söndag 24 maj 2009

Funderingar om förväntningar och lite till..

Vad förväntas av dig som kvinna med familj? Vad har du för måsten på dig själv? Kan du som kvinna, säga till en annan kvinna att det inte blev som du trodde med man/barn/familj utan att känna att du blir dömd som en dålig fru/mamma? Dömer vi kvinnor varandra efter en hårdare mall? Har vi en jämställd relation? Går det ha det? Eller kommer vi att för alltid att sätta oss längst ner på listan.

Jag observerar mycket i min omgivning och mitt eget liv. Funderar... Det jag är mest nyfiken på är hur ärlig vi egentligen är med oss själva och hur öppen vi är om det...

Handen på hjärtat: - Jag tror att jag dömer andra kvinnor hårdare. Jag har inte en särskild jämställd relation och jag faller in i offer rollen som vi kvinnor gärna gör när vi skaffat familj. Jag sätter mig själv gärna längst ner på listan. Sen tycker jag synd om mig själv... Patetiskt!

Men vad gör jag för att bryta mönstret... Mycket lite..
Nå ja djupa och dystra Erika.
Fundera mindre...

2 kommentarer:

Len sa...

Det är ju bra att fundera! Fundera mera =)
Många kloka tankar du har min vän, men det visste jag ju redan =P

Ibland behöver man tänka och fundera på livets gåtor och det som händer och sker. Det växer man av och nånstans kommer man lite närmare sig själv, man lär känna bitar i sig själv när man reflekterar över livet och vad man vill ha ut av det.

Gillar dig!! =) Fortsätt vara ditt underbara jag resten av livet!

Bea sa...

Vi kvinnor har stora krav på oss att allt ska vara perfekt: utseende, hem, barn, barnens kläder, maten vi lagar mm mm mm. Jag tror att det är både krav från oss själva och från andra kvinnor, eller omgivningen i allmänhet. Män har också krav, men i mycket är det ändå vi kvinnor som är ytterst ansvariga och mannen medhjälpare. Då får vi också större skuld om det går snett. Det är svårt att trappa ner och låta saker och ting vara fula, svajiga och smutsiga, för det är så lätt att dras med i hetsen och kämpa för saker som inte är viktiga egentligen. Viktigt är att vi och våra tre killar mår bra, punkt slut. Sen får det nog gå upp och ner med resten av tillvaron i olika perioder. Jag hoppas vi ses på tisdag. KRAAAAM