torsdag 9 december 2010

Sköldar..

Jag tror att alla människor har sköldar. Det finns dom som har starka sköldar och det finns dom som inte har så starka sköldar. Jag tillhör den senare kategorin. Ofta har jag svårt att hålla min sköld uppe från allt skit som cirkulerar. Och det är energislukande. Det tar vansinnigt på krafterna och det slutar alltid med kraschlandning. Jag är ute för räkning. Det är inget jag skäms över men jag blir väldigt arg på mig själv. Att jag aldrig lär mig!!
Jag kommer aldrig vara den pysslande, hemmafixande, heltidsarbetande super morsan som gör allt för sina barn och sin man och ändå hinner med att träna och ta hand om sig själv. Jag får inte ihop tid på dygnet för att hinna med sådant. Och jag vet inte hur andra fixar det...

Jag får hela tiden höra att jag ska släppa alla krav och måsten osv. Men hur gör man det? Jag har inte en tillräckligt stark sköld för det. För det finns överallt. Samhället är full av allt sånt. Jag kan inte låta bli att jämföra mig med andra och jag orkar inte hålla min sköld uppe. Ibland är det svårt att bara få vara ifred.




-From my iPhone.

2 kommentarer:

Len sa...

Man hinner inte med allt, kanske ett tag men sen bränner man ut sig.

Träna, vad är det? Ta hand om sig själv, kan man äta det?
Mannen, är det han som sover i den andra delen av sängen? Typ så ser verkligheten ut.
Den lilla tid och kraft jag har kvar efter en hel dag ger jag mina barn. När dom somnat sover även jag.

Du kan bara påverka DITT liv, vad alla andra gör spelar ingen roll. Dom har SITT liv. Alla gör olika, det som är rätt för dig är inte rätt får någon annan. Man äger sin egen sanning och sin egen vardag.

Om du inte kan hålla din sköld uppe, bygg en mur ;)

PUSS!!

Anne sa...

Jag tror att de som påstår att de hinner allt det där ljuger. Utan undantag. De lägger krutet på någon grej, vissa lägger det på att pyssla och leka, andra på att träna, ytterligare andra lägger sin energi på hemmet eller jobbet. Men ingen orkar läggar lika mycket energi på allt, försöker man göra det blir allt halvdant.

Jag satte mig för ett tag sedan ner med ett block och en penna, och så skrev jag ner, i rangordning, vad som var viktigast för mig. Det såg ut ungefär som
1. Min familj och min relation till dem.
2. Min hälsa.
3. Att klara att slutföra usk-utbildningen.
osv.

Sedan läste jag igenom listan, och bestämde mig för att jag ska följa den. Mest energi ska gå till punkt ett. Finns det mer energi går den till punkt 2, 3 och så vidare. Jag skrev också ner några punkter på saker jag själv kan göra för att de här sakerna ska funka bättre, till exempel hur jag ska vårda mitt förhållande till min man och min dotter. Den här lilla övningen gav mig faktiskt en hjälp i samvetet, att reda ut vad som är viktigt.